Řecko - Cestopisy

Když si jen tak vyjdete po Sámosu a dojdete i na Mt. Kerkis

Popis pár výletů včetně i ne úplně plánovaného výstupu na sopečnou horu.

Tento rok jsme jako obvykle nechali výběr dovolené až na poslední chvíli, a i díky daleko menšímu výběru last minutů do jiných destinací jsme nakonec skončili na Sámosu. Už před odletem, když jsem si zjišťoval informace o tomto ostrově na mě působila tato hora jako červený hadr na býka. Dělat věci jiným způsobem, mimo měřítka většiny lidí, to je to co mě strašně přitahuje a baví. Kromě přečtení nějakých reportů jsem to, ale nějak dál neřešil.

První týden dovolené jsme si nechali pro povalování na blízké pláži, super šnorchlování a procházky po okolí, zejména Pythágorianu. Pak jsme si půjčili auto a začali cestovat. První den Samos, Kokari a blízké pláže.

Druhý den jsme se vydali na micro seitani. Bylo tam docela dost aut tak jsme popojeli dál a cestu, která se splést nedá, jsme samozřejmě spletli a vydali se vrchem. Vlastně tady začala moje cesta na Kerkis. Určitě doporučuju výlety v této části. Všechno krásně voní, nádherné výhledy, spousta olivovníků, borovic, …, všude sálá teplo, které si užívám. Jít sám tak je to bomba. Společně s ženou nesportovkyní to, ale po první ztrátě cesty (stále se holedbám, že cesta je OK a že jako „horský vůdce“ přece nemůžu jít špatnou cestou), kdy kolem nějakého zapomenutého baráčku sestoupáme skoro až na správnou cestu, ale dál to nejde a musíme se vracet opět nahoru, končí legrace. Raději už zanechávám ženu vždy někde ve stínu a já obíhám kus cesty dopředu, abych se ujistil, že pokračujeme dál správně. Nějakou dobu to ještě jde, ale pak už je cesta moc náročná, a tak nezbývá než najít cestu, jak sejít dolů (vracet se teda ani mě nechce). Opět odbíhám osondovat cestu kolem dalšího opuštěného trochu strašidelného baráčku. Napřed jdu směrem na nějaké „pohřebiště“, kde vidím na zemi kus staré lebky nějakého zvířete. Tak jdu raději druhou stranou kolem plotu. Cesta jde prudce dolů, ale vypadá nadějně. Vracím se pro ženu. Cestou kolem baráčku ještě vidíme z dálky na stěně tak půl metrovou ještěrku nebo co to bylo (žena mě bohužel nechce pustit blíž pro fotku) a jdeme dolů. Cestou ještě vidíme krásně shora micro seitani a pak už se napojíme na správnou cestu a dojdeme na pláž. Je tu docela dost lidí tak jen skočím do vody, šnorchlování mě nějak nenadchne a tak pokračuju sám na megalo seitani. Za 1 h to jde rychlejší chůzí zvládnout tam i zpátky (i s vykoupáním a nějakou tou fotopauzou). Zpátky už pak jdeme normální cestou.

Třetí den jsme mimo jiné jeli i do Vourliotes. Moc pěkné horské vesničky plné uzoučkých chodníčků, které jsem nikde jinde neviděl. Na konci jsou pak krásné cestičky, které vedou nevím kam a po jedné si sám odskočím k nějaké kapličce a moc mě to láká jít dál. Všude vinice, opět sálá krásně teplo, ale nevím, kam vedou, a tak jen posedíme na náměstíčku v příjemné taverně. Pak jedeme ještě do Manolates. Cesta krkolomnější a nějak na mě moc nepůsobí. Ale má na začátku super značení cest, a tak vidím, že se dalo předtím krásně dojít sem až z Vourliotes :/ Doteď mě mrzí, že to nejeli opačně, abych to věděl dřív a nešel jsem to pěšky.

Poslední den (10.08.17), co máme auto jedeme ráno do Sámosu do muzea vín. Naštěstí řídí žena tak můžu ochutnávat (za 2 Eura skoro všechny druhy vín). Pak jedeme do Votsaliki. Tak nějak se domlouváme, že si dojdu k Pythagorově jeskyni a třeba omrknu kousek cesty na Kerkis. Jedeme docela pozdě, cestopisy varovaly, není moc času, ale uvidíme. Žena mě vyhazuje za prvním zúžením cesty, beru si její taštičku na nákupy, 0,45 vody, 2 broskve a někdy před jednou vyrážím. Teplota kolem 35 °C. Ještě nám tam nějaká babka vynadá, že to není parkoviště. No nic. Cítím se dobře, pořád mě mrzí, že se včera nedopadlo nic u toho Vourliotes a tak u rozdvojení cest automaticky točím ke kláštěru a na Kerkis. Cesta je prašná, místy betonová, docela pohodová a snažím se valit, abych došel co nejdál. Jen mi přijde, že ten klášter je teda dál než uvádí cedule. Pak cesta přejde do dost ostré horské cesty po kamenech a po chvilce začínám docela trpět. Košili už mám úplně propocenou, a i když mám rád teplo tak dost trpím. Pak se cesta schová do stínu borovic a zase je líp. Míjím rychle klášter, který mi přijde nějaký opuštěný a až kousek za ním se trochu vzpamatuju. Poté cesta přejde v hodně nepříjemný strmý úsek po kamenech, kde si hlídám stále červené tečky, abych neztratil cestu. Začíná i foukat docela ostrý vítr a až na Kerkis pociťuju lehkou zimu. Když se překoná tento ubíjející úsek tak pak cesta povolí a začne obcházet úbočí. Střídají se pak ostřejší úseky s lehčími a snažím se opět dohnat čas ztracený kolem kláštera. Teď už vím, že dojdu až na Kerkis. Neodpustil bych si to teď vzdát. Ještě minu nějaký malý příbytek. Je tam i dovedená voda a u kohoutku leží nějaké mince. Super. Počítám, že je tam zanechal někdo jako poděkování za vodu. A ejhle. Neteče nic. Osvěžení by určitě bodlo. Tak si zazvoním alespoň na zvonec co tam mají a rychle pokračuju dál. Ještě jeden hodně prudký úsek a pak už vidím vlající vlajky na vrcholku. Jen se pousměju, protože už vím, že jsem jej dal a dotáhnu poslední finální výšlap. Někdy po třetí hodině jsem tam. Volám manželce na pláž, že se trošku zdržím, udělám nějaké obligátní fotky a valím zpátky. Cesta dolů je stejně náročná (určitě méně záživná) jako nahoru. Místy je i dost nebezpečná a abych ulevil alespoň trošku kolenům tak místy popobíhám, ale je to docela nápor. Navíc i každá rostlina, keřík, …, tady píchá, rozedírá kůži. Ale je tu nádherně. Mít víc času tak bych si to určitě užil víc. U kláštera tentokrát zastavuju, protože doufám, že by tam mohla být voda. Projdu brankou, ale pocit co jsem měl při cestě nahoru se mi jen potvrzuje. Skutečně je všude pusto prázdno. Před sebou vidím kohoutek, super, ale otočení kohoutku naprázdno mě opět jen rozdráždí. Co se dá dělat. Tak ten závěr musím už nějak přetrpět. Tak jako byla cesta nahoru po prašné cestě pohodová tak je teď docela ubíjející. Nohy už pořádně bolí a voda by se taky hodila. Opět minu rozdvojení cest s jeskyní a pak volám manželce jestli by mi nedojela naproti. Podrážky chodidel mi docela hoří, odřené nohy a po asfaltce cesta žádný luxus. Ještě kus cesty k moři dám, ale pak už někdy po páté nasedám a jedeme na pláž. Okoupání v moři je pak po tomto výstupu osvěžující zážitek a lahodný balzám.

Určitě souhlasím s tím, že výstup na Kerkis není nic jednoduchého jak by se mohlo zdát. Musíte být alespoň trochu trénovaní a připravení na vysoké teploty. Jsem zvyklí chodit u nás v Jeseníkách a dával jsem si pořádně. Cestou mě i napadlo, že možná na Kerkis vyjde za rok méně lidí než na Mt. Everest, který je tak profláknutý. Pokud vydržíte a přetrpíte útrapy cesty tak budete odměněni nádhernými výhledy a pocitem, že jste zdolali něco mimořádného. Navíc stoupat na „Praděd“ od moře, kdy se postupně zvedáte a zvedáte je neuvěřitelný pocit. Neviděl jsem nějaký problém to jít i v srpnu odpoledne, kdy teploty atakovali 40 °C (nahoře podle mě fouká asi pořád, a tak Vás to ochladí), ale musíte na to být připraveni, mít rádi teplo a být skutečně fyzicky zdatní. Vodu jsem trochu podcenil (tak 2l by byli ideální), ale dal jsem přednost tomu, že budu lehčí a cesta bude rychlejší. To se nakonec i povedlo a nahoru jsem potřeboval cca 2,45h a dolů o hodinu míň. Nádherný zážitek na celý život. A to se mi pak ještě povedlo na jedné procházce kolem větrných mlýnů nad hotelem vidět při sestupu ke klášteru i živého vlka (teda vypadal tak). Sámos je krásný ostrov, zatím stále nepoznamenaný masovou turistikou a každý, kdo trochu chce si tu najde svůj kousek ráje.

Cestopis měsíce

• Nektar bohů a Pythagora

Bílé víno z řeckého ostrova Sámos - tak jiné, tak sladké, jemné, s pozoruhodným aroma, dozlatova zbarvené, ceněné v mnoha vinařských rájích světa i ve Vatikánu. Jeden z atributů zeleného ostrova pokrytého olivovníky, vinnou révou a bylinkami. více