Řecko - Cestopisy

Lesbos, Anaxos, 2007

Praktické informace a osobní zkušenosti pro ty, kteří se chystají na Lesbos.

Lesbos srpen 2007

Tento cestopis jsem pojala spíše jako jakýsi přehled pro rychlou orientaci, neboť si tedy myslím, že detailně popisovat, jak nás babička vezla na letiště, co bylo v letadle k jídlu a že zase byly turbulence (jako vždycky) nikoho moc nezajímá. Stejně tak nemá smysl u našeho 11denního pobytu rozebírat den po dni (zda jsme šli na pláž ráno nebo až odpoledne). Spíš se pokusím uvést informace a takové své osobní zkušenosti a rady, které by mě zajímaly, kdybych se na Lesbos chystala a kterých jsem se také snažila (v některých případech neúspěšně) dopátrat, než jsem tam odjela.
Doprava na ostrov – jako 99% ostatních návštěvníků jsme přiletěli letadlem (některé zájezdy jsou ale tuším i kombinované s lodí), na Lesbos se z Prahy létá dopoledne, kolem 10.30h, jen nám výjimečně posunuli odlet už na 7.30h, abychom si náhodou nemysleli, že na dovolenou někdy pojedeme v nějaký normální čas, takže jsme si hezky zavstávali ve 4.30h. Na druhou stranu alespoň jsme neměli zpoždění, takže už v 16.00 jsme byli na pláži, zatímco následující turnus po nás měl zpoždění 2h, takže teprve ve 16.30 přiletěli. Letiště v Mytilini je malinké, co se ale týče přistání bylo zcela OK (někde jsem tu četla, že se někdo děsil krátkých přistávacích drah, mě se to zdálo normální). Ceny občerstvení na místním letišti jsou neskutečně vysoké (jako na všech letištích), pokud budete mít při cestě zpět zpoždění jako jsme měli my, velmi doporučuji vyjít ven z letištní haly, dát se vpravo a po 50m přijdete k taverně, která má ceny normální (tj. poloviční než letiště). Je rozhodně příjemnější ztrávit 2 hodiny v taverně než v přecpané letištní hale.
Transfer – bydleli jsme v letovisku Anaxos, což je na opačné straně ostrova než letiště. Cesta z letiště (cca 60km) trvá 1,5h, je to samá zatáčka a přes hory. Je lépe sedět v autobude vpředu (zejména pro děti), i tak má člověk žaludek na vodě.
Anaxos – v podstatě uměle vybudované letovisko, nemá historický základ jako Petra nebo Molyvos. Z našeho pohledu velmi příjemné, žádné hlučné diskotéky (jediný živý program jsme slyšeli v hotelu blízko studií Chrisoula), pouze několik barů s decentním programem, který končí v 1.00h. Obchodů je dostatek, každých 100m supermarket, taveren a restaurací také mnoho. Hotely a apartmány jsou max třípodlažní, žádné výškové budovy. Celý Anaxos leží v rovině, takže ani ubytování s větší vzdáleností od pláže není problém. Nepříjemné je pouze to, že na každém kroku nás pronásledovala auta a motorky, neboť uličky jsou velmi úzké a chodníky tu neexistují. Na rozdíl od předešlých cestovatelů se nám nezdálo, že by byl v Anaxu nějaký čilý stavební ruch, narazili jsme jen na dvě rozestavěné stavby (zjevně budoucí apartmány), takže nemyslím, že by se to v tomto směru nějak rychle, brzy a razantně změnilo (např. na Kanárech se staví nesrovnatelně víc).
Petra – městečko cca 3km od Anaxu, dá se tam dojít z Anaxu po pláži a dále kolem skal. Cesta je trochu dobrodružná, místy se nedá vyhnout namočení nohou, ale zvládnou to i děti, alespoň naše (10, 12 a 14 let) v pohodě. V Petře je dobrá cukrárna (v Anaxu jsme nenašli) s velkým výběrem zmrzlin. Prohlédli jsme si tu místní kostel na skále, dům bohatého kupce ve městě měl bohužel již zavřeno. Jinak je tu více obchodů se suvenýry než v Anaxu. Jelikož jsme se vraceli za tmy, vzali jsme si zpět na cestu do Anaxu raději taxi (4Euro).
Molyvos nás nadchnul, je to skutečně pitoreskní městečko s úzkými uličkami zastřešenými živým podloubím z vinné révy. Uličkami jsme pohodlně vyšplhali až na místní pevnost, která je ovšem v současné době v rekonstrukci a je zcela uzavřena. Je odtud ale pěkný výhled. Jeli jsme do Molyvosu na krátký odpolední výlet, celkem asi 2 hodiny, a stačí to.
Ceny, obchody a restaurace – v průvodcích se uvádí, že ceny na Lesbu jsou o něco nižší než jinde v Řecku, náš delegát nás ujišťoval, že to tak není, ale myslíme si, že je. V každém případě nejlevněji je v Anaxu, v Petře je dráž a Molyvos je ještě dražší. Orientačně restaurace: tzatziky 2Eura, gyros pita 1,70Euro, gyros talíř 5Euro. Často se nabízejí i turistická menu v ceně 15-17Euro pro 2 osoby i s 1/2litrem vína. Hojně jsme navštěvovali i místní koktejlbary, zejména ten u našeho bazénu, kde jsme si dávali Piňa coladu (4Eura). Taverny jsme navštívili asi čtyři v Anaxu a jednu v Petře, nelze asi nějakou přímo doporučit nebo naopak od ní odradit, všude bylo jídlo velmi slušné. Kromě klasického gyrosu a tzatziků jsme ochutnali i místní proslulé sardinky a to jak na grilu, tak dušené, obojí bylo velmi dobré. Domů jsme si koupili i krabici nasolených suši sardinek, ale ještě jsme je neochutnali.
V supermarketech se siesta nedrží a je otevřeno do pozdních večerních hodin. Češi zde chodí do supermarketu Antony, říká se tomu U Tondy, neboť majitel se naučil několik českých frází a hned při naší první cestě okolo nás sem lákal. Obchody jsou tu ale na každém kroku, my jsme chodili přes ulici cca 20vteřin od našich apartmánů. V Anaxu se sežene v podstatě všechno, ale pro klasické suvenýry (ručníky, trička, oleje) je lépe zajít do Petry, je tu daleko více možností. V Petře jsou také na hlavní třídě nejméně dva bankomaty, v Anaxu nejsou.
Autopůjčovny – auto jsme si půjčili přes naší CK a podle toho, co psala Danka o pekelných zkušenostech s půjčením motorky, asi jsme dobře udělali. Půjčovali jsme jen na jeden den, takže nemělo smysl to až tak řešit. Navíc jsme potřebovali auto pro 7 lidí, které každá půjčovna nemá. Cena na jeden den byla 90Euro, což v podstatě vyšlo stejně jako 2 malá auta. Benzín na Lesbu je o něco málo levnější než v Čechách (tedy byl v době našeho pobytu). Problém žádný nebyl.
Pláže – pláž je pro nás při hledání dovolené u moře asi nejdůležitější parametr výběru. CK uváděla pláž v Anaxu jako písečnou, což je bohužel velmi zjednodušující informace. Pláž je písečná v suché části, jedná se však o velmi hrubý písek, spíš jemný štěrk (po prvním dni jsem měla chodidla rudá zespodu tak, že jsem hned koupila boty do vody, nicméně zbývající členové naší výpravy včetně dětí to zvládli naboso). Ihned při vstupu do vody jsou v písku kameny, někdy i dost ostré a to na celé pláži. Stejně jako Danka bych doporučovala část pláže u dětského hřiště, kde je část s kameny nejkratší, cca po 2 metrech a v místě, kde se ještě stačí, přechází zpátky na písek. Na krajích pláže jsou pak útesy, je to tam i dost mělké. Pro milovníky pozorování života v moři ideální, pro ty, co radši nechtějí vědět, co mají pod sebou (jako já) moc ne. Navíc v druhé části našeho pobytu foukal silný vítr, který jednak zvedal písek, což činilo posezení na pláži opravdu hodně nepříjemným a jednak byly velké vlny, chvílemi i nebezpečné, které zvedaly kameny u vstupu do vody a pěkně nám s nimi omlátili nohy. Pláž v Anaxu je jinak velmi dlouhá, plná lehátek a slunečníků, které ovšem nikde (oproti informaci CK) nejsou zdarma, ani na koncích (zkusili jsme si jednou sednout na úplně poslední lehátko na konci pláže a hned se k nám hnal pán s placením) a které jsou také z 90% prázdné. Lehátko a slunečník stojí prý 5Euro, ale nemohu to potvrdit, za tyto služby odmítám platit, vždy máme vlastní slunečník a rohože. Co je rozhodně příjemné, že pláž byla vždy volná, pouze o víkendech je nepatrně znát příliv místních obyvatel.
Zklamala nás i dost studená voda (začátkem srpna!), na Řecko tedy úplně ledová. Byla jsem různě po Řecku už mnohokrát, ale tak studenou vodu jsem tu nikde v srpnu nezažila. Možná to byla náhoda, průvodce tvrdil, že teplota vody se mění každý den (nám to přišlo čím dál studenější).
Jinak jsme obhlíželi i pláž v Petře, ale ta se zdála ještě horší, kamenitější a byla navíc užší, v Molyvosu už to vůbec nestojí za nic (z Molyvosu jezdí turisté na pláž do Petry). Na výletě jsme se byli koupat na pláži v Sigri, tam je písek jemnější a je všude, tzn. i při vstupu do vody, pláž je ale poměrně úzká a také tam byla děsně ledová voda, ještě víc, než v Anaxu.
Závěrem bych řekla, že pláž v Anaxu mě osobně zklamala, i když je pravda, že jsme zažili i horší (např. na jihu Peloponesu).
Počasí – podobně jako teplota vody (studená) nebylo ani počasí na Lesbu na začátek srpna zrovna tropické. Přes den to odhaduji tak kolem 30, k večeru se ale zvedal vítr a kolem 8-9hod se hodil i lehký svetřík či dlouhý rukáv. Pro lidi jako já, co je jim teplo, až když je 30 nic moc, ale zbytek výpravy byl spokojen, že není takové vedro. Nicméně klimatizaci v apartmánu jsme si připlatili, neboť i když večer bylo venku chladno, pokoj nešel provětrat.
Komáří a spol. – jako všude v Řecku hromada komárů, na které vůbec nepůsobí jakékoliv odpuzovače. Každý večer jsme se museli zavřít a věnovat půl hodinky jejich vraždění a i tak se to nikdy nepovedlo beze zbytku. I když v oknech byly sítě, nalítali nám dovnitř jak jsme pořád courali dveřmi sem tam. Na terase jsme také viděli obrovské mravence, naštěstí se ale drželi venku a neměli tendenci lézt dovnitř, pokud jsme ovšem vynášeli koše. Jak zůstala někde slupka od melounu, tak tam hned byli.
Výlety – kromě pěšího půldenního výletu do Petry a autobusového výletu do Molyvosu (viz výše) jsme absolvovali ještě celodenní výlet autem a hodinovou plavbu lodí za západem slunce, kterou pořádala CK. Plavba lodí byla příjemná, hodina úplně stačila i pro ty, kteří netrpěli mořskou nemocí. Pro děti ideální. Autem jsme navštívili klášter Limonos (stojí za prohlídku), zahradu kláštera Perivolis, která měla být volně přístupná a měly tam být želvičky (želvičky byly, ale přístup do zahrady je trochu dobrodružný) a zkamenělý les. Co se toho týče, polovina naší výpravy byla nadšená, polovina zklamaná. Já jsem patřila k těm zklamaným. Hodinová procházka po vyprahlé pustině, sem tam kus zkamenělého kmene. Je to prý světový unikát, podobný, ale menší, mají už jen Americe. No nevím. Byla jsem z toho dost rozpačitá.
Obědvali jsme na náměstí v Andisse, náměstí je pěkné, plné vzrostlých starých stromů, asi stojí za to se tu zastavit, ale restauraci nedoporučuji, bylo to nejhorší jídlo, co jsme na Lesbu měli.
Zajeli jsme pak ještě do Sigri, kde je docela pěkná pláž (viz výše) a volně přístupná turecká pevnost. Jako městečko mě Sigri trochu zklamalo, Molyvos je rozhodně hezčí. Na zpáteční cestě jsme zabloudili do Filie, doporučuji tudy alespoň projet, je to vnitrozemské a zcela neturistické městečko, kde jsou hezky vydlážděné ulice, nikoli vybetonované, jak je jinde zvykem.
Celkový dojem – musím říci, že naše dovolená na ostrově Lesbos patřila k těm vydařenějším, i když samozřejmě ne vše vyšlo tak, jak jsme si představovali. Zklamala nás hlavně pláž, vítr a pro mě osobně mohlo být i trochu tepleji. Celkově se nám ostrov líbil, Anaxos je velice příjemné a hlavně klidné letovisko, ale nebyli jsme zas nadšeni natolik, abychom se sem ještě někdy znovu vrátili.

ahojczau
12.09.2012 23:13:07 81.200.56.***

ja byla na lesbosu letos poprvi a super,prvni tyden v cervnu kazdy den 34-36 st celoddnni vylet autokarem o nicem a predrazeny kocici klaster kamenny les v pohode pristav v sigri fajn vcetne restaurace cavo doro s uzasnym postarsim cisnikem a nabidkou jidel jako trea i rizoto nebo rizek pro ty co nemusi potvory z more vytazene.letovisko anaxos je fajn,vyhled na molyvos,kralici ostrov,v blizkosti 50metru supermarket stratos neboli u ladi s uzasnymi olivami,suvenyry,cerstvym pecivem na objednavku,a tak ruzne.teplota vody se dala prezit i zacatkem cervna. pristi rok repete ;-)

Honza49
09.09.2009 09:22:20 81.91.214.***

Do Řecka jezdím pravidelně každý rok, takže jsem tam byl už víc, než 10 krát. Kdybych byl poprvně na Lesbu, tak by mě do Řecka už nikdy nikdo nedostal. Studená voda (rozmezí srpen-září), naměřili jsme i 18°. Vškude nepořádek, smrad ze spadaných fíků, které nikdo nesbíral. Na pokojích studená voda. Auto, které jsem si půjčil v půjčovně jelo místama na tři válce ze čtyř, řízení taky mělo blbé, jelo si kam chtělo (ročne najezdím 30 tisíc, takže to nebyl pocit) :-? Jedině co můžu pochválit, to bylo jídlo v místních tavernách. Ovšem i na řecké poměry drahé. Pivo 5 EURO.

limetka
05.09.2009 20:57:14 80.242.33.***

Voda je studena aj na konci augusta, taký proste Lesbos je. Stredisko Anaxos je vhodné pre ludi, ktorí miluju ticho a klud. Je to malické letovisko bez hlucnych barov a mozností nocnej zabavy. Ak milujete cerstve figy, dozrievaju tam koncom augusta a najdete ich za kazdym plotom.Nasa oblubena taverna , kede inak ponukaju výborné dusené telacie na cibulke sa volala EINAI a výhodou niektorých taverien je, ze za utratu u nich mate volné lehátka naproti nim na plázi.

Horal
20.08.2008 16:08:24 195.47.26.***

Dodatek: . Nebojte se ochutnat vynikající gyros, tzatziki, saláty, chobotnice, kalamari … Příjemné klima, mírný větřík (nepotřebovali jsme klimatizaci).

Horal
20.08.2008 16:04:54 195.47.26.***

Srpen 2008. Řekové, Češi, Angličani a Holanďani. Domluvíte se anglicky. Voda byla čistá, teplota ucházející, každý den a v různých místech pláže byla různá. Slunečníky s lehátky patří přilehlým tavernám. Cena 5 euro. Pokud si v taverně dáte něco, stačí 2 čepovaná piva po 2,5 Euro, máte lehátka zdarma např v taverně Mythos (U Elvise). U velice příjemné taverny Hipocampus úplně vlevo jsou lehátka zdarma. Neberte polopenzi, najíte se celkem levně v tavernách. Auto ani mototku jsme nepotřebovali. V dosahu pešky a autobusem jsme měli co prohlížet. Nenechte si ujít oblázkovou pláž v EFTALOU 3 km za MOLYVOSEM, jsou tam termální lázně, jezdí tam autobus taky za 1.40 Euro. Kromě procházek do PETRY a vyjížděk do MOLYVOSU doporučuji vycházky nad pobřežím na liduprázdné vesnické pláže AMPELIA nebo dále TSICHRADA. Jezdí se tam koupat Holanďani. Pěkná tutistika, modré značení (tečky). Kdo se chce projít více, může poznat kousek vnitrozemí po silnici do městečka SKOUTAROU, pak dolů na pláž TSICHRADA nad pobřežím na pláž AMPELIA a nad pobřežím do ANAXOSU (asi 3,5 hod chůze bez koupání a taveren). Příjemní domorodci, příjemný pobyt pro ty, co se chtějí koupat i pro ty, kteří chtějí poznávat přírodu, architekturu a řeckou kuchyni a tradice.

ketuna 22.07.2008 07:37:03

Barčo,moc díky za cenné rady.To je přesně to,co běžný rekreant potřebuje.Se vším souhlasím,tak snad jen doplním aktuální informace z letošního července v Anaxosu.Komáry jsme neměli,vítr taky ne,ale moře bylo studené.Slunečníky na pláži už stojí 6Euro,naše cestovka sice měla domluveno za 4Eura,ale i to nám přišlo dost.Restaurace mají často menu v češtině (např.Paradise na konci pláže pod větrníkem).Pevnost v Molyvosu už je otevřena (každý den kromě pondělí do 19.30).Poslední autobus z Molyvosu jede až ve 22.25,takže stihnete i osvětlenou pevnost, ale pozor - autobus klidně pojede i o 10 min. dříve.Jízdné je jednotné 1,40Euro a vybírá se za jízdy.Půjčovné auta je 40Euro (do 15.7. 35Euro).Nám se Lesbos moc líbil a umím si i představit, že bychom se na něj ještě někdy podívali. Tak ještě jednou dík. Květa.

DanaH
27.12.2007 13:25:44 85.71.103.***

Barčo, chystáme se letos do Anaxosu, takže dík za informace. Můžete mi poradit, zda jsou přímo v Anaxosu půjčovny aut? Díky Dana

danka 06.09.2007 15:11:32

Barča napisala si to velmi dobre a temer vo vsetkom s tebou suhlasim :-)
skoda, ze ste nesli pozriet ajine plaze, napr. Kalloni alebo eftalou - najma ta prva je ozaj fajn :-)
som rada, ze som aspon v niecom mohla poradit :-D